Museum+skole+læreruddannelse
I samarbejde med læreruddannelsen og praktikskoler lærer studerende i praktik at bruge museet til understøttende undervisning.
En munkesten, en kopi af en middelalderkande og et par kasser med keramikskår og jernnagler fra henholdsvis Slotsbanken og Øm Kloster kan sammen med et slideshow om vikingetid og middelalder omkring Skanderborg rekvisitter, når Skanderborg Museum samarbejder med historiestuderende, der er i praktik på kommunens skoler.
Skanderborg Museum har fået midler fra Kulturministeriets formidlingspuljer til et tre-årigt projekt med Læreruddannelsen i Silkeborg og flere af skolerne i Skanderborg Kommune. Målet med projektet er, at de studerende lærer at bruge museet, og at de lærer ved at bruge museet. Altså at samarbejdet gerne skulle give de lærerstuderende nogle redskaber ved at bruge museets undervisningstilbud som understøttende undervisning i forhold til den undervisning, som de selv tilrettelægger i deres praktikperiode.
I dag var Skanderborg Museums formidlingsinspektør Charlotte Abildgaard Paulsen på besøg på 3. årgang på Morten Børup Skolen, hvor Simon Hedegaard er i praktik. Simon har blandt andet linjefag i historie og har arbejdet med perioderne vikingetid og middelalder med eleverne. Forud for besøget på skolen snakkede formidler og studerende sammen om, hvordan undervisningen og foredraget kunne spille sammen.
Museets formidler er også arkæolog, og det var netop de arkæologiske fund, som det skulle handle om i dag. For hvordan kan vi få noget at vide om historien, hvis det var fra tiden før, man rigtigt skrev om den? I Skanderborg blev der fundet spor af en vikingelandsby, da man gravede forud for erhvervsområdet vest for Skanderborg Bakker. Der er også mange spor fra middelalderen i området med Skanderup Kirke som en tidlig middelalderkirke og de mange klostre, hvoraf flere er undersøgt arkæologisk, Ring Kloster ved Skanderborg sø og det største kloster Øm ved Mossø.
Med spændende billeder og arkæologiske fund i papkasser gik 45 minutter hurtigt og spørgelysten var stor hos eleverne. Forløbet blev brugt som en opsamling på klassernes arbejde med de to tidsperioder og som indledning til videre arbejde til fx periodens teknologi.
3. klasse er første årgang, hvor eleverne stifter bekendtskab med historiefaget, så kilder, og hvordan vi kan finde viden om historien, er også en vigtig del.