Skanderborg Museumsforening
Jernbanevej 9, 8660 Skanderborg
skanderborgmuseumsforening@gmail.com
Skanderborg Museumsforenings årsberetning februar 2025
I forlængelse af sidste års generalforsamling d. 26. 2. 2025 afholdt den nyvalgte bestyrelse et konstituerende møde, hvor diverse poster blev fordelt på følgende måde:
Formand og medlem af Museum Skanderborgs bestyrelse: Undertegnede. Næstformand: Jens Rasmussen, kasserer Lis Reinholdt Knudsen, sekretær Kirsten Thomsen Medlemmer af kontaktudvalg; undertegnede, Jens Rasmussen, Kirsten Thomsen, Lidy Jensen, Fortællehjørnet: Klavs Andresen, Kirsten Thomsen, Lidy Jensen og Jens Rasmussen Foredragsudvalg: Niels Thernøe, Jørgen Lorenzen og Kirsten Thomsen. ” Kør selv ture”: Klavs Andresen, Jens Rasmussen , Ebbe Larsen og undertegnede. Til Bygnings- og Bykultur udvalget valgtes Jan Holm. Udvalget for den årlige udflugt: Lis Reinholt Knudsen og Lidy Jensen. Desuden er Gert Lauge Nielsen medlem af Museumforeningens bestyrelse. Som suppleanter der deltog i bestyrelsesmøderne og udvalgsarbejde, var Mathilde Reinecke Tellefsen og Ebbe Larsen.
I årets løb blev der nedsat flere ad Hoc-udvalg, bl.a. udvalget for vedtægtsændringer; udvalg for ” Ture ud af huset”.
Bestyrelsesmøder
Udover det konstituerende møde afholdtes 5 bestyrelsesmøder. På møderne arbejdedes der med, arrangementer for foreningens medlemmer, samt vedtægtsændringerne og støtte til Perron1. På møderne blev bestyrelsen ligeledes orienteret om Museets aktiviteter og planer og arbejdet i kontaktudvalget.
Der arbejdes til stadighed med tiltag til glæde for både medlemmer og Perron1.
Foreningen er medlem af Dansk Lokalhistorisk Forening, som udgiver tidsskriftet Journalen, ligeledes abonnerer vi på Tidsskriftet By & Land udgivet af Landsforeningen for Bygning- og Landskabskultur.
Arrangementer for foreningens medlemmer
Fortællehjørnet
Der har i 2025 været afholdt 4 eftermiddagsseancer i Fortællehjørnet samt 1 i januar 2026. Vores lokale ildsjæle fortæller her stort og småt om livet og hverdagen i Skanderborg. Som nævnt i sidste års beretning startede vi op med et fortællehjørne i januar, hvor Line Rudbeck fortalte om sit virke som sognepræst, præst på Sølund og som hospitals- og hospicepræst ved Regionshospitalet Horsens og Gudenå Hospice.
I marts fortalte bo-enhedsleder Vivi Skov om sit arbejde på Sølund og sin medvirken til at udvikle det socialpædagogiske handicapområde.
I efteråret kunne vi igen byde velkommen til 2 Fortællecafeer. I oktober havde vi fornøjelsen af en spændende fortælling af tidligere advokat Ole Koefoed Nielsen, der fortalte om sin barndom i Nørre Sundby og sit voksenliv i Skanderborg som advokat, auktionarius og formand for Skanderborg Museumsforeningens og Museum Skanderborg.
Og i november hørte vi Irma Andersen fortælle om sit liv, og som ansat souschef i Skanderborg Kommune og som frivillig i bl.a. Soroptimist-klubben og Smuk Fest.
I januar havde vi fornøjelsen af at få Jørgen Frost Larsen til at fortælle om sin baggrund som arkitekt og som mangeårigt formand for Skanderborg Museumsforening, og samspillet mellem arkitektur og historie.
Det er glædeligt, at Fortællehjørnet er en stor succes, hvor der kommer mellem 50 og 90 tilhørende hver eneste gang.
”Kør selv ture”
Som nævnt på sidste års generalforsamling ville vi 2025 arrangere ” Ture ud af huset”, hvor medlemmerne i stedet for de årlige foredrag, kunne mødes ved udvalgte destinationer. Dette initiativ blev godt modtaget og mange mødte op til turene.
På 1. tur ledte Ebbe Larsen os rundt på en geografisk historisk tur i landskabet omkring Skanderborg. Næste tur gik til Vor Kloster (Klostermølle) og Vissing kloster (nu en smuk mark). Her fortalte Lene Mollerup fra Øm kloster om tiden for klostrene. Ved Vor Kloster kan vi stadig se ruiner af det gamle kloster.
På den 3. og sidste tur var Klavs Andresen og Jens Rasmussen guider. Turen gik til 5 udvalgte vandmøller omkring Skanderborg Sø. Kloster Bryggeriet havde sponsoreret alkohol fri til turen - hvilket vi siger tak for.
Som det kan ses af 2026 programmet, er der også i dette år arrangeret ”Ture ud af huset”
Foredrag
Ved generalforsamlingen i februar 2025 fortalte museumsdirektør Lene Høst Madsen om visionerne og arbejdet med Perron1, og det arbejde som skulle gå i gang og som vi nu ser resultatet af. Nu står en ny flot bygning, hvor kvaliteten både i det ydre og indre er i top.
Udflugt til Koldkrigsmuseet REGAN Vest
Som optakt til udflugten havde vi også denne gang i samarbejde med Biografen en spillefilm på programmet for alle foreningens medlemmer. Denne gang så vi filmen ”Flugten fra Østtyskland”. Arrangementet var godt besøgt med ca. 50 deltagere.
Den 28. august var vi så på vores årlige udflugt, denne gang gik turen til Koldkrigsmuseet REGAN Vest ved Rebild. Bunkerne, der blev bygget i 1960’erne, skulle huse regent, regering og embedsmænd, hvor de i tilfælde af atomkrig kunne arbejde. Turen var en stor succes.
Udvalg for Bygnings- og Bykultur.
Som Nævnt tidligere har Jan Holm overtaget formandsposten for dette udvalg efter Jørgen Frost Larsen
I 2025 valgte bestyrelsen ikke at uddele bygningspræmiering. Udvalget arbejder på en ny konstruktion og der vil derfor ligeledes i 2026 ikke blive uddelt præmier. Jan Holm er løbende i kontakt med Skanderborg Kommune, de ønsker på nuværende tidspunkt ikke at deltage. Ligeledes har Jan Holm haft kontakt til en bygningsbevarings forening i Syddjurs. Er der blandt foreningens medlemmer interesse i at deltage i sådant et udvalg, kan man henvende sig til Jan Holm.
Samarbejde med Museum Skanderborg og museets andre støtteforeninger.
Et af Skanderborg Museumsforeningens formål er at støtte Museum Skanderborg, hvilket vi gør bedst muligt i denne byggeperiode ved bl.a. at bruge museet ansatte som foredragsholdere og ved at deltage i kontaktudvalgs arbejde og i Museets bestyrelse.
Kontaktudvalget
Vi har i bestyrelsen 4 repræsentanter i kontaktudvalget, hvor vi sammen med museets andre venneforeninger bliver opdateret om, hvad der foregår rundt i de forskellige afdelinger. Vi bliver ligeledes opdateret om Museets aktiviteter, økonomi, besøgstal, byggeri mm.
I samarbejde med de andre venneforeninger og Museum Skanderborg afholdtes i marts et Fællesmøde, hvor alle medlemmer af de 9 venneforeninger blev inviteret. Her blev museets årbog præsenteret og Museets ansatte gav oplæg til de artikler, som er trykt deri. Lene Høst Madsen talte om dagligdagen på museet, og om det kommende museum og de initiativer, der blev arbejdet med i Museum Skanderborgs bestyrelse.
Seniormesse
På et kontaktudvalgsmøde enedes afdelingerne om, at vi i fællesskab ville repræsentere Museum Skanderborg på kommunens seniormesse.
Det var et godt arrangement. Flere af Museumsforeningens bestyrelsesmedlemmer mødte op og fik en god snak om Museumsforeningens arbejde, Perron1 og om museets andre afdelinger.
Museet havde udarbejdet en flot brochure om at blive /være frivillig ved Museum Skanderborg og de underliggende afdelinger, som blev uddelt.
Skanderborg Museumsforening havde god tilgang af nye medlemmer ved arrangementet.
Deltagelse i arrangementet var en succes på alle måder- vi deltager fremover, også her er der mulighed for ikke bestyrelsesmedlemmer at give en hånd med.
Museum Skanderborgs Bestyrelse
Skanderborg Museumsforening har et medlem i Museum Skanderborgs bestyrelse, undertegnede.
Jeg deltager i en styregruppe under bestyrelsen. Styregruppens arbejde bestod i 2025 i at følge byggeprocessen og stille opklarende spørgsmål og komme med undrende kommentarer. Byggeprojektet er nu færdig, og vi kan glæde os over en smuk og helt igennem gedigen bygning, som bliver til glæde for kommende besøgende.
I det næste års tid er det arbejdet med indholdsdelen i museet, som er i fokus sammen med de første udstillinger og Historisk Arkiv med læsesal i den gamle posthusbygning.
Ventesalen og foredragssal i den nye tilbygning.
Der bliver meget at glæde sig til.
Nye vedtægter
Der blev ved sidste års generalforsamling vedtaget nye vedtægter. Som det fremgår af disse vedtægter, er medlemsåret og regnskabsåret nu ikke længere sammenfaldende. Regnskabsåret følger som hidtil kalenderåret mens medlemsåret er fra 1.april til 31. marts. Dette er stort set sket uden problemer.
Der vil på dette års generalforsamling komme forslag om en mindre ændring i vedtægterne.
Entre
Som nævnt ved sidste generalforsamling besluttede bestyrelsen, at der skal opkræves entre til vores arrangementer; for ikke medlemmer. Dette for bl.a. at animere til at melde sig ind i foreningen. Dette er gået helt uden problemer, og der er indmeldt en del nye medlemmer.
Tak
Sluttelig skal der lyde en stor tak for godt samarbejde med Museum Skanderborg, til museets andre venneforeninger og med alle i Museumsforeningens bestyrelsen.
Februar 2026
Birgit Skannrup
formand for Skanderborg Museumsforening
